söndag 17 november 2013

And the pyssel goes on

Ända sedan jag köpte ett vitrinskåp i furu somvarsåinihelvetesskittråkigattmåla så har jag velat pynta den med kransar till jul. Idag sprang jag på ett par perfekta. Visserligen är de i plast men å andra sidan så varar de lääänge. Så de fick det bli. Och med lite vita band så blev jag väldigt nöjd med resultatet.



Förutom att jag har varit ute på en promenad i det fina vädret så hann jag även med att baka lite. Igår när jag var och handlade så blev jag akut sugen på saffransbiscotti. Jag letade igenom hela affären men något sådant gick inte att uppbåda så vad gör man då? Jo man bakar själv så klart. De var inte speciellt svåra att göra men oj så goda de blev. Så där rök min biscottibakoskuld all världens väg.



Här kommer receptet för de som blir sugna

Saffransbiscotti ca 50 st

150 gram mandel eller annan nöt. Jag använde pistagenötter
75 gram rumsvarmt smör
3 dl strösocker
3 ägg
1 pkt saffran
7 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka nötterna grovt. Rör smör, socker och saffran poröst med elvispen.
Tillsätt äggen ett i sänder medans du vispar. Blanda samman vetemjöl bakpulver och vaniljsocker och tillsätt detta i smeten. Vispa på lägsta hastighet tills allt är blandat, inte längre. . Tag upp degen på mjölad köksbänk och rulla den till två längder som är lika långa som plåten. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Baka i nedre delen av ugnen i 30 minuter.
Ta ut plåten, sänk värmen till 120 grader  och låt längderna svalna något. Skär de sedan i långa sneda bitar. Lägg tillbaka dem på plåten med snittytan uppåt och torka dem i ugnen i ytterligare 30 minuter eller tills de är torra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar