lördag 16 november 2013

Dagens fynd samt dagens boktips

Idag passade jag på att besöka Erikshjälpen. De har ju bara öppet tisdagar och lördagar så man får ju passa på. Precis när jag kom in så fick jag syn på ett par ljusstakar med tillhörande blockljus som jag snabbt och lätt snappade åt mig. Ja man får vara snabb om man vill ha något för innan man vet ordet av har någon annan varit framme och tagit dem. Men idag hade jag tur och de passade väldigt bra på min skänk....tycker jag i alla fall.


Blockljusen följde med så stakar och ljus kostade 35 kr stycket. Dessutom gick deras vinst idag till Filippinerna så det var ett rent nöje att köpa dem.

Igår läste jag ut en riktig "feelgood bok" som jag vill slå ett slag för. Boken heter Rosengädda nästa och är skriven av Emma Hamberg.


Den handlar om några olika livsöden kan man säga. Dels om den 13 åriga pojken Bror som bor i Lund och som inte är som alla andra tonåringar. Han älskar att köpa sina kläder på Myrorna och det ska vara kostymer och blankputsade skor. Gärna kostymer av gammal modell. Han älskar också allt som har med Frankrike att göra och lyssnar gärna på gammal fransk musik. Hans föräldrar är överläkare bägge två men de bråkar nästan varje kväll och Bror är orolig för att de ska skiljas och att han ska bli ännu mer ensam. Så han lurar i sina föräldrar att han ska på ett seglarläger i Stockholm samtidigt som föräldrarna ska åka till Usa och hålla föreläsningar. I stället beger han ser till en kvinna som heter Jane men som han aldrig har träffat, men hittat via en annons.
Det handlar också om den snart 30 åriga Tessan som får nog av sitt liv med en sambo som helst går och dricker öl med sina vänner och som ständigt är otrogen och av sitt jobb som korvkiosk biträde. Även hon hamnar hos Jane och börjar fundera över sitt liv. Som sagt det var en riktigt bra bok som jag slukade så nu är jag ute efter uppföljaren som ska komma ut denna höst allt enligt info längst bak i boken.  Så detta är mitt boktips för en gråmulen råkall novemberdag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar