lördag 26 januari 2013

Igår fredag...

så åt vi något riktigt gott här hos familjen Wiberg. Det var faktiskt längesedan jag åt något som i mitt tycke smakade riktigt jäkla gott förlåt uttrycket. Efter operationen så har jag tyckt att visst är mat gott men inte riktigt som förr. Mest besviken har jag alltid blivit på hämtmat och tycker numera att det inte spelar någon roll varifrån man tar maten, den är ändå inte speciellt god. Men i går ...slurp!!!
Ja var vad det då för kulinariskt jag lagade? Jo mannen i huset har bestämt sig för att äta GI så vi var iväg och handlade mat för en veckas matlagning från en bok som jag köpte för något år sedan. Väldigt smidigt att ha hela matsedeln färdig. Boken heter 6 kg på 6 veckor.

Jag vet att jag har lagat den här maträtten en gång förrut men igår blev den extra smaskig. Det jag lagade var kycklingspett med jordnötssås och wokade grönsaker. Och till oss som inte äter GI blev det även äggnudlar.

Receptet följer här så kan ni själva göra en bedömning av maträtten. Det är ju festligt med spetten men eftersom man ändå tar av köttet när man ska äta det så kommer jag nästa gång att steka kycklingen i tärningar och servera dem löst. Men det är en smaksak.

Kycklingspett med jordnötsås 4 portioner

1 vitlöksklyfta
1 tsk riven ingefära
2 msk ljus soja
1 msk sesamolja
1msk sesamfrö
salt och vitpeppar
4 kycklingfiléer
1 tsk rapsolja ( jag tog olivolja eftersom jag hade det hemma)

Jordnötssås
1 scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
½ röd chili
1 dl jordnötter
1 burk kokosmjölk
2 tsk currypasta
1 tsk honung
½ lime
1 msk jordnöts smör ( kan uteslutas)
salt och peppar

wokade grönsaker
1 broccolistånd
1msk sesamolja
150 g minimajs
150 g sugarsnaps
salt och svartpeppar
1 msk sesamfrö

Pressa vitlöksklyftan och blanda med ingefära, soja, sesamolja, sesamfrö, salt och peppar. Dela kycklingen i mindre bitar och lägg i marinaden. Ställ kallt och låt marinera i minst 20 minuter. Trä kycklingbitarna på spett. Stek kycklingen i lite olja.

Skala och hacka löken, finhacka vitlöken och chilin. Lägg jordnötterna i en mortel och stöt dem grovt. Hetta upp en kastrull med olja och bryn lök, vitlök och chili och jordnötter ett par minuter. Tillsätt kokosmjölk, currypasta, honung , pressad limesaft samt det ev jordnötsmöret. Koka ihop såsen i ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar samt ev mer currypasta.

Dela broccolin i buketter. Hetta upp en wok eller stekpanna med sesamolja och woka hastigt broccoli, minimajs och sugarsnaps. Strö över salt, peppar och sesamfrö.
Ät och njut!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar