fredag 22 februari 2013

blå zoner - om att bli gammal

Jag tittar ofta på Malous program efter tio som går på tv 4 just efter kl 10. Denna veckan har det handlat om ålder och om att bli gammal. Forskare har tittat på olika delar av världen där man blir väldigt gamla ( 90 år och uppåt) och delat in de delarna i sk blå zoner.  Tex Costa Rica - Nicoya halvön, Sardinien  i Italien, Loma Linda i Kalifonien och Okinawa i Japan. Det verkar som om det som är gemensamt för dessa ställen och för människorna som bor där är:

* jordarna är karga och relativt näringsfattiga

* de håller i gång och motionerar varje dag

* de har en mening i livet. De har något att sträva emot och de är behövda i samhället.

Andra faktorer som också spelade in var långa äktenskap och eller andra bra relationer.

Även här i Sverige har vi en blå zon och den är i södra småland och norra skåne. Just där blir många 100 år och däröver.

Jag gjorde ett test för att se hur gammal jag skulle bli. Jag gick in på Livingto100.com
Där fick man svara på en mängd frågor på Engelska och mitt resultat kommer här:


93 år

Ja helt ok för mig om det nu stämmer. Jag trodde att den faktorn att flera av mina nära släktingar har dött i cancer skulle dra ner min livslängd men det verkar inte så. Men trots att de har dött i den sjukdomen så har de ändå gjort det när de var närmare 90 år så det spelar väl också en viss roll.
Med tanke på hur länge man ska jobba innan man får pension så kan det vara skönt att få leva några år som glad pensionär också .



Ja förresten...ett glas rött vin då och då skulle inte heller skada enligt forskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar