torsdag 25 juli 2013

Vår tysklandsresa

Vi startade tidigt på morgonen i lördags och tog oss relativt snabbt ner över bron och genom Danmark mot Rödby. Där fick vi vänta en liten stund på att få komma på färjan.


Så jag roade mig med att fota mig själv

När klockan var runt 11 så var vi framme i ett varmt Tyskland och körde mot Burg där vi trodde att vårt hotell låg. När jag slängde en titt på lappen som Johan skrivit ner med adresser och bokningsnummer till hotellen så insåg jag att det stod ett annat namn som adress nämligen Avendorf....hmm jaha så på knagglig tyska pratade vi med en gammal tysk tant som förklarade hur vi skulle köra. Som tur var visade det sig att det var ca 7 km utanför Burg och vi hittade dit trots en del språkförbistringar. Hotellet låg i lantlig miljö granne med en bondgård så det luktade starkt av gödsel men vi knallade glatt in och fick vårt rum..nr 30 på der grune jäger.

Man kan säg att hotellrummet gick i allmogestil. Kanske inte riktigt min smak men sängarna var i alla fall sköna sova i ...



Och vi hade en alldeles egen uteplats



Som alltid när man bor på hotell så såg jag fram emot frukosten men den blev inte alls vad jag hade förväntat mig för mitt bland brödbullar och pålägg kröp mängder med flugor omkring...inte så fräscht. Typiskt eftersom vi hade bokat ytterligare en natt på samma hotell på vägen hem från Lubeck. 

Hmmm ja jag vet inte



Ja hotellet hette den gröna jägaren och givetvis hade de massor av horn och uppstoppade djur..bla den här:


Men Burg visade sig från sig bästa sida med otroligt fint väder och en massa trevliga uteservering


Japp men efter den äckliga frukosten så körde vi vidare mot Lubeck och letade där oss fram till ett betydligt fräschare hotell som låg relativt centralt i den medeltida staden. Hotellet hette Hanse atic


I Lubeck fanns en mängd sevärdheter tex en massa kyrkor och andra medeltida byggnader. Vi gick en på kartan utmarkerad tur som guidade oss förbi de flesta viktiga sevärdheter. Det var varmt. Runt 30 grader så vi fick vila och äta och dricka många gånger. Men här följer ett axplock av saker som vi såg.


Holsternor som är en av 4 ursprungliga stadsportar byggt 1477


Här står jag framför salzspreiser som en gång varit lagerhus för salt.


Det fanns många prångar och smala gångar


och mänger av fina portar ornament och vacker arkitektur


Vi passerade också Europas högsta tegelkyrka

På kvällen gick vi ut och åt gott vid serveringarna som låg alldeles intill floden Trave och när vi var mätta bestämde vi oss för att gå och dricka en öl och en Irish coffe. Vi valde en uteservering som hette nya Amsterdam. Jag såg verkligen fram emot min Irish coffe, men den lät vänta på sig. Efter mer än en halvtimme kommer servitrisen fram och ursäktar sig med att hon är ensam där och vi kanske får vänta en stund..ok tänker vi. Efter ytterligare en stund kommer hon fram igen och frågar vad det var vi hade beställt. Yttrligare en stund förflyter och min man börjar nu bli irriterad. En stund senare kommer ett par med två barn och sätter sig vid bordet i jämte och bara fem minuter senare får de det som de har betällt. Vi har nu väntat i en timme på våran beställning men ser inte röken av den så vi reser oss upp och går där i från...Ja vad ska man säga. Vi gick till en annan servering och drack varsin öl och sedan gick vi hem i den ljumma månskenskvällen. Tydligen är det inga sena uteliv i Lubeck för kl 23 hade de flesta barerna stängt.

Så här fint såg det för övrigt ut på hotellrummet i Lubeck som välkomnade oss med deras världsberömda marsipan på sängen.


Självklart gjorde vi ett besök på caféet och butiken Niederegger. Där drack jag en marsipancappuccino och vi delade på en god bananasplit





Mums!!!!!!! Vi försökte även rädda en liten fågel som vi hittade liggandes på rygg på gatan. Vi vet inte om den fått värmeslag eller om den flugit in en ruta eller om den helt enkelt var sjuk på något sätt men vi hämtade vatten och hällde försiktigt på den samt lät den dricka. Till slut lämnade vi den i skuggan sittande på en soptunna. Hoppas att du klarade dig lille krabat.

Nästa dag efter en flugfri frukost åkte vi och badade i Timmendorfer strand nära Travemunde. Vi gjorde också ett besök inne i Travemunde där vi åt en god grekisk lunch och där bjöds det även på ouzzo.

Ja sedan drog vi oss tillbaka mot Burg igen och checkade åter in på flughotellet och fick exakt samma hotellrum. Ja ja uteplatsen var fin i alla fall. När vi vaknade på morgonen så kände vi oss rätt mätta äventyr så efter ett besök på bordershop tog vi färjan över havet tillbaka till Danmark igen och körde upp till Sverige där vi svängde inom Ikea innan vi ganska trötta tog oss hem till Skånegatan och Halmstad igen. Borta bra men hemma bäst!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar