torsdag 6 oktober 2011

Våra råttor - en presentation

Ja jag vet...det är många som inte uppskattar råttor och som inte ens ser dem som husdjur. Jag var själv lite skeptisk i våras när min son kom och sa att han ville skaffa råttor. Jag tyckte först att en hamster eller så kanske skulle vara trevligare. Men idag är jag glad att jag ändrade mig. Jag blev så fäst vid de små liven att jag bestämde mig för att skaffa en jag med. I juli månad fick vi hem Pandora och Violet. Råttor är flockdjur och ska aldrig bo ensamma. Då blir de deprimerade  och sjuka. I augusti månad närmare bestämt den 20:e åkte vi till Göteborg i två syften. Dels för att besöka en råttutställning och dels för att fira vår förlovningsdag.  Där på utställningen hittade jag min råtta. Hon heter Freya och skulle ha blivit ormmat om inte killen som jag köpte henne av hade räddat henne och hennes syster. Visst jag förstår att ormar också behöver äta och att råttor är deras naturliga föda men jag är glad att Freya fick leva och bo hos oss. Det går inte en dag utan att jag skrattar och blir glad av mina råttors upptåg. Som tex idag när jag inte orkade äta upp min smörgås så gav jag den hel till råttorna. Pandora fick tag på den först och skulle trots att mackan var lika stor som henne själv och ganska tung eftersom det var surdegsbröd kånka upp den till översta våningen i buren. Hon fick kämpa och det såg så roligt ut när hon försökte balansera på ramperna från andra till fjärde våning.

Våra råttor bor i ett gammalt vitrinskåp som vi gjorde om till bostad åt dem. På bottenvåningen har de sin toalettlåda som de går på precis som katter gör.  Där finns också ett klätterträd som de kan använda för att komma upp till andra våningen. På andra våningen finns matskålar och vattenskål. På tredje våningen och på fjärde finns flera mysiga sovplatser bla en hängmatta.

 Freya

Violet

Pandora
Så lever våra råttor. Jag försöker att träna dem (utan större framgång) på att hoppa genom ringar och på att stå på bakbenen på kommando.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar