söndag 6 oktober 2013

Underbara Barcelona

Ja så var man hemma igen och jag saknar redan den underbara staden Barcelona. Vi startade resan i tisdags eftermiddag så fort Emellie hade tentat färdigt. Vi tyckte att vi skulle resa med lite stil så så här blev resultatet.

Allt gick bra och vi körde ner till Malmö airport och parkerade på den billigaste parkeringen. Dock var det en bra bit att gå men vi stretade på genom nästintill skogsmark ( på hemvägen förstod vi att vi gått aningens fel ) och kom ut en bra bit från ingången men vad gjorde det, vi var ju på väg. Så vi checkade in, åt lite och gick i genom säkerhetskontrollen och kl 21 lyfte planet mot Barcelona. Vi landade i behaglig värme och efter lite letande så hittade vi vårt första hotell som låg precis intill flygplatsen. Hotellet hette Vilobi och där somnade vi nöjda med dagen. Nästa morgon åt vi frukost innan vi köpte biljett till bussen som tog oss de 10 milen in till Barcelona.

Efter lite letande så hittade vi vårt hotell som låg några meter från den kända shoppinggatan La Rambla. Så när vi fått vårt hotellrum så var det bara att ge sig ut och utforska staden. Så här följer några stadsvyer.

Självklart så slank det ner en god paella.

Vi strosade omkring i de gamla kvarteren Barri Gotic och hittade många fina och mysiga affärer.

Vi  tog även  reda på hur vi kunde ta oss till affären Primark så låg i ett köpcenter. Så med tunnelbana och en ca 20 minuters promenad så hittade vi vad vi sökte och sedan tillbringade vi ett antal timmar där inne. Ungefär som att vara på Gekås. Så som sagt ett par timmar senare promenerade vi där ifrån med välfyllda
 kassar.

Dag två ägnade vi oss åt sightseeing och givetvis var vi vid Sagrada  familla - den stora katedralen som ännu inte är färdigbyggd trots att den började byggas på 1800 talet. Det var lång kö för att gå in men så tur var kunde man köpa biljetter via sin smartphone och då fick man en tid när man kunde gå in. Så på det sättet slapp vi stå i kö 3-4 timmar men jag vet inte riktigt om jag tyckte att det var värt pengarna för att se insidan men nu har jag i alla fall varit där.

Eftermiddagen ägnade vi åt att besöka en park där vi såg ännu mer av Gaudis verk. Parken heter Park Guell och där fick min dotter äntligen se sin ödla som hade prytt hennes spanskabok genom åren.

Från parken som låg väldigt högt upp hade man fin utsikt över staden.

Dag tre återvände vi än en gång till Primark för lite mer rolig shopping och gjorde slut på nästan alla pengar. På kvällen besökte vi Font Magica och såg den imponerande ljusshowen.

Ja och dag fyra så var det dags för hemresa och med tanke på att vi hade en bit att åka till flygplatsen så åkte vi ganska tidigt dit. Men det var en underbar resa och jag tyckte att det var lite sorgligt att åka hem men jag är helt säker på att jag kommer att återvända till denna underbara stad igen.