söndag 2 december 2012

Första advent

Nu gläntar jag på dörren, till kylig mörk advent
här lyser upp på bordet , det ljus jag just tänt.

Ja så var det då första advent och jag ligger hemma med feberinfluensa. Inte riktigt så jag hade tänkt mig det hela. Jag hade tänkt mig att besöka vår årliga julskyltning på min en timmes rast, kanske för en fika med min man, men inte då. Att solen skiner utanför fönstret och vädret verkar alldeles underbart gör ju inte saken bättre. Men idag blir det att ligga i soffan och ömsom svettas ömsom frysa. Ja förlåt jag ska absolut inte gnälla för det finns de sjukdomar som är mycket värre och allvarligare än min lilla förkylning.
Ja nu är det första ljuset i min adventstake tänt och jag njuter av det.

Eftersom jag är ganska hednisk i min tro så för mig är adventsljustaken en nedräkning inför julen , dvs att man uppmärksammar hur långt det är kvar. Jag tog en liten text från en annan sida där det handlar om just det hedniska med julen:

God jul - den mest hedniska av högtider

Jag tycker att det är rätt festligt att det fortfarande finns folk som tror att julen har med Jesus att göra. För det har den inte.Det har i själva verket firats jul här i Norden i över två tusen år. Själva ordet JUL har inget med Jesus eller kristendom att göra. I andra länder döpte man om det till Krist-mäss - men det gjorde vi inte här i Skandinavien. Vi har behållit det gamla förkristna, hedniska begreppet för vintersolståndsfirande.  Somliga kopplar jul till "jolnir", ett av alla Odins namn - Jolner uppträder just på den mörkaste natten på året - men vanligast är att man kopplar det till årshjulet - att det har att göra med en ny början på hjulet - årscykeln.( Texten är hämtad från Johan Rehbinders tantrikblogg )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar