söndag 8 januari 2012

Gastric by pass

Nu är det så här att jag eventuellt ska operera mig i magen för att på så sätt gå ner i vikt. Metoden kallas gastric by pass och den kommer att utföras i Kristianstad ...tror jag.



Jag har i många år funderat på att göra en sådan här operation men när jag var 20+ och pratade med min läkare så tyckte han att jag var för ung. Det är jag väl delvis tacksam för idag för metoden har utvecklats en hel del genom åren.
Den 4 oktober 2011 bestämde jag mig för att på nytt gå till läkaren för att få en remiss. Jag fick en tid den 28e oktober. Det var inte helt enkelt att övertyga läkaren om att han skulle skicka en remiss men när han väl gjorde det så skickade han den fel. Han skickade den till kirurgen i Halmstad men den skulle till Varberg. Dit kom den i slutet av november och några dagar senare fick jag ett brev därifrån  att inga sådana operationer utförs i länet ( vilket jag redan visste) men att jag skulle höra av mig till vårdgarantin. Detta gjorde jag samma dag  och fick då välja om jag ville bli opererad i Stockholm eller i Kristianstad. Jag valde det senare, dels för att det är närmare men också för att jag vet att det är mycket duktiga där på Aleris i Kristianstad.
Så gick jul och nyår och i veckan så damp det ner ett kuvert från Aleris att jag ska komma på en bedömning den 24e januari. Om man nu blir godkänd så får man samtidigt en op tid den dagen. Så det ska bli så spännande. Så nu har jag släppt bomben så ni kan räkna med att det kommer att komma en hel del inlägg i detta ämne här framöver. Jag startade bloggen mycket med tanken på att blogga om allt som händer före under och efter min ev operation.

Ps Det här är på inget sätt någon hemlighet men om du läser detta Ewa , kära svägerska så har jag inte sagt något till min mor, och tänkte inte berätta det förrän efter operationen. Framförallt därför att jag tycker att hon har mycket att tänka på redan nu som det är .

3 kommentarer:

  1. Spännande! Säg till om du vill ha sällskap =)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till ditt beslut! Jag själv har gjort resan för snart tre år sedan. Jag avslutar resan nu med att ha tagit bort två kg hud på buken. Jag ska med spänning följa din resa..och kan säkert stötta dej på vägen. Resan är tuff men den är värd allt. Lycka till säger dottern (Annelie) till Lasse o Marie-Anne.

    SvaraRadera
  3. Skönt för dig att ta det beslutet. Förstår verkligen de som gör operationen. Den är ju väldigt lyckad och jag känner några som gjort den med bra resultat. Lycka till! Kram/Malin

    SvaraRadera